Heeft de kassaloze supermarkt de toekomst?
Testshoppen
De Aldi op de hoek van de Oudegracht en de Lange Viestraat is na Londen de eerste kassaloze supermarkt van Europa. Het filiaal is een testlocatie. Enthousiaste Aldi-medewerkers werven test-shoppers bij de ingang. De meeste laten zich echter weerhouden door de toegangsvoorwaarden. Niet iedereen, ikzelf incluus, is voorbereid op het installeren van de Shop & Pay app. Bovendien werkt de app alleen nog met een creditcard als betalingsmiddel. Eenmaal geïnstalleerd, vinden klanten er een unieke QR-code om de poortjes te openen en binnen te komen. Andere betalingsmethoden zoals iDeal volgen pas later.
Het nieuwe betalen
Kortgezegd werkt het zo: je checkt met de app in naar binnen, pakt je boodschappen en checkt bij de poortjes weer uit naar buiten. Aan het plafond hangt een stellage met honderden sensoren en camera’s die werken met kunstmatige intelligentie. De camera’s volgen je bewegingen (zonder gezichtsherkenning, vingerafdrukken of biometrische kenmerken) terwijl je je boodschappen in je tas doet. Die bewegingen (dus de boodschappen) worden gekoppeld aan de QR-code waarmee je net bent ingecheckt en zo vult zich jouw boodschappenlijstje. Nadat je uitcheckt, ontvang je kort daarna het bonnetje van je boodschappen in je mail.
Potentie van data
Mijn bonnetje klopte op één artikel na: er stond peterselie in plaats van munt. Desondanks heeft de technologie wel degelijk potentie. Bijvoorbeeld om verantwoord consumentengedrag te stimuleren. De data begrijpt nu al wanneer een product terug in de schappen wordt gezet. Die informatie vertelt een heleboel: welk product is dat? Waarom wordt er getwijfeld? Voor welk product wordt het ingeruild? Bij welk(e) product, productgroep, schap of gangpad gebeurt dat het vaakst? Ook looproutes kunnen waardevolle inzichten geven.
Proeven van de toekomst
Voor nu is het concept vooral bedoeld voor snelle en eenvoudige winkelbelevingen waarbij het betalen je uit handen wordt genomen. Bezoekers zullen nog geen waterdicht systeem ervaren. Het is immers een testlocatie. Wat ze misschien wel ervaren is een gevoel van eigen regie en verantwoordelijkheid. De toekomst van de kassaloze winkel kent meer dimensies dan snelheid en eenvoud. Sterker nog, bezoekers zouden er kunnen proeven van een (mogelijke) toekomst. De technologie van deze stadswinkel leent zich uitstekend voor een variatie aan consumentenonderzoeken. Dus ja, deze kassaloze Aldi heeft in zekere zin de toekomst.