Geen plastic en papieren wegwerpzakjes meer voor groente en fruit
Dit jaar verdwijnen de gratis eenmalige zakjes voor groenten en fruit uit de Nederlandse supermarkt. In plaats daarvan kunnen de klanten gebruik maken van herbruikbare zakjes die zij thuis kunnen wassen.
Besparing van miljoenen plastic en papieren zakjes
Met dit gezamenlijke initiatief verwachten vijf supermarktketens jaarlijks zo’n 126 miljoen plastic en 10 miljoen papieren zakjes uit te sparen. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (milieu) roept andere supermarkten op om het voorbeeld te volgen, zodat herbruikbare zakjes snel het nieuwe normaal worden.
Een gezamenlijk initiatief
Albert Heijn, ALDI, JUMBO, Lidl en PLUS zijn deelnemers in het Plastic Pact NL. Deze alliantie van de Nederlandse overheid en meer dan 100 koplopers in de kunststofketen streeft naar minder gebruik van plastic en betere recycling. In samenwerking kunnen zij meer bereiken dan afzonderlijke bedrijven.
Carlijn Röell, operationeel directeur van het Plastic Pact NL, benadrukt dat de samenwerking tussen de supermarkten een belangrijke mijlpaal is. “De consument moet er zo snel mogelijk aan wennen dat hergebruik van verpakkingen normaal is. Daarom is het belangrijk dat zoveel mogelijk supermarktketens meedoen. Het Plastic Pact NL zal dit soort gezamenlijke initiatieven blijven ondersteunen”.
De afspraak om over te stappen op herbruikbare zakjes en te stoppen met plastic en papieren wegwerpzakjes is vastgelegd in een gezamenlijke intentieverklaring die de supermarkten hebben ondertekend.
De rol van Schuttelaar & Partners
Schuttelaar & Partners is de communicatiepartner van PlasticPact NL en heeft een communicatiestructuur ontwikkeld waardoor ondertekenaars en andere geïnteresseerden actief informatie kunnen uitwisselen.
Meer informatie over wat wij kunnen betekenen op het gebied van circulaire verpakkingen?