Columns 22 juni 2023

Een creatief concept als rode draad

Communiceren over duurzaamheid als bedrijf, dat doe je natuurlijk fact-based, eerlijk en doelgroepgericht.

Creatieve vertaling

Basis is een sterke communicatiestrategie. En daar hoort een creatief concept bij, oftewel een creatieve vertaling van de boodschap. Een goed creatief concept zorgt voor een rode draad door alle duurzaamheidscommunicatie en maakt het relevant voor de doelgroep. Een soort ‘paraplu’ dus, die alle middelen met elkaar verbindt en het bedrijf onderscheidt van andere bedrijven. Een goed concept is eenvoudig, herkenbaar en lang en breed inzetbaar.

De creatieve concepten van de grote B2C merken zijn veelal wel bekend. Minder zichtbaar zijn de concepten over duurzaamheid bij B2B bedrijven. Terwijl daar de activatie en meekrijgen van stakeholders misschien nog wel belangrijker is. Voor het familiebedrijf DSG, toeleverancier van bouwend Nederland, hebben we een creatief concept ontwikkeld rond hun duurzaamheidsprogramma. Met de bedrijfsmissie ‘Samen bouwen aan beter’ als startpunt.

Omdenken

Ook in de bouwsector zijn de afgelopen jaren stappen gezet op duurzaamheid. Maar het is ook nog volop in ontwikkeling, en roept soms ook vragen of weerstand op. Met het creatieve concept Duurzaam bouwen?! spelen we hiermee. Met de DSG-medewerker op de werkvloer die deze vraag beantwoordt, onderstrepen we dat DSG en de formules samen met andere partijen werken aan duurzaamheid, stap voor stap. Met antwoorden als ‘Daar heb ik genoeg van’ of ‘Dat leer je snel genoeg’, spelen we met de typische humor uit de bouw en krijgen alle duurzaamheidsthema’s een eigen verhaal. Juist door het ‘omdenken’ is het concept een luchtige entree om het gesprek over duurzaamheid in de bouwsector te beginnen.

Een creatief concept in duurzaamheidscommunicatie moet:

  • Aansluiten bij de beleving van de doelgroep én de sector.
  • Passen bij de identiteit van het bedrijf.
  • Onderscheidend zijn.
  • Goed toepasbaar en lang bruikbaar zijn voor in- en externe kanalen

Met Duurzaam bouwen?! als herkenbare én aanstekelijke rode draad communiceert DSG over de duurzaamheidsstrategie gericht op het verduurzamen van het assortiment, het verkleinen van klimaatvoetafdruk en ontwikkeling van hun mensen.

Duurzaam bouwen?! Dat komt niet vanzelf.