Laat mijn dromen niet in rook opgaan
Het doel van de campagne is om zorgverleners – van kraamverzorgende tot gynaecoloog – te activeren om effectieve stoppen-met-rokenzorg te bieden aan (aanstaande) ouders. In de campagne stellen kinderen een harde eis: ‘Laat mijn dromen niet in rook opgaan’. Om in te spelen op het verantwoordelijkheidsgevoel van de zorgverleners, vervolgens op te roepen tot actie: ‘Zorg voor een rookvrije start’ en door te verwijzen naar www.rookvrijestart.nl.
Campagne voor een rookvrije start
Via social media platformen zoals Facebook en LinkedIn wijst de campagne op de gezondheidsschade van roken bij (ongeboren) kinderen, de hardnekkigheid van een tabaksverslaving, en welke rol zorgverleners kunnen pakken in het voorkomen hiervan.
Praktische tips, uitgelegd
Als onderdeel van de campagne hebben we drie video's gemaakt waarin we de gezondheidsrisico's van roken tijdens de zwangerschap uitleggen en praktische tips van experts delen. Door deze video’s leren zorgprofessionals begrijpen waarom stoppen moeilijk is en hoe een tabaksverslaving werkt. Tijdens de ontwikkeling van deze video's hebben we nauw samengewerkt met Trimbos om het script te schrijven. We hebben ook het storyboard gecreëerd, inclusief illustraties en animaties om de boodschap visueel aantrekkelijk te maken. Daarnaast hebben we de opnames in de studio begeleid, wat resulteerde in een productieve en plezierige samenwerking met onze klant.
Bekijk ook de video's Roken als verslaving en Gesprekstips en verwijzen naar stophulp
Congres "Van dromen naar doen"
Om zorgverleners die betrokken zijn bij de zwangerschap en het opgroeiende kind te informeren, inspireren en adviseren organiseerde de Taskforce Rookvrije Start het congres: van dromen naar doen. Want wat moet er precies gebeuren om de droom van een rookvrije start werkelijkheid te maken?
We ondersteunden het Trimbos-instituut door het organiseren van social media workshops voor zorgverleners, om hen te empoweren als ambassadeurs van de campagne. Tijdens het congres deden we een korte refresher en in een vervolgworkshop gingen we dieper in op de tips en tricks die de zorgverleners konden toepassen om de campagne helpen te versterken. Zo konden ze niet alleen dromen van een rookvrije start, maar ook gelijk doen!
Als bedrijf met een missie zijn we trots op onze rol in dit belangrijke maatschappelijk onderwerp. Kijk op www.rookvrijestart.nl of op LinkedIn voor meer informatie.